Kelnerzy 2.0. Jak przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować współczesnych kelnerów? - MADE Talks

Kelnerzy 2.0. Jak przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować współczesnych kelnerów?

Kadra kelnerska to straż przednia restauracji. Pełni znaczącą rolę w skrupulatnie budowanym wizerunku miejsca, jest nośnikiem ważnych wartości wyróżniających restaurację i wpływa na jakoś świadczonych usług. Łącząc jej ważką rolę ze świadomością dotyczącą tego, jak trudno znaleźć dziś kelnerki i kelnerów lojalnych, oddanych, gościnnych, gotowych do pracy w ciężkich warunkach, warto abyśmy rozwijali kompetencje budowania relacji z nimi i motywowania ich do pracy.

Na pytanie jak zatrzymać przy sobie kadrę kelnerską i stymulować ją do działania i rozwoju odpowiedzieli praktycy wrocławskiej gastronomii:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOLANTA JURKOWLANIEC (RESTAURATORKA, DI CAFE DELI I DINETTE) wprowadzając w temat mówi: Nie wiem, jakie są uniwersalne sposoby na zatrzymanie przy sobie kelnera, na którym nam zależy, bo zawód ten w dzisiejszych realiach nie istnieje. Ja przynajmniej nie znam ani jednego kelnera pracującego zawodowo z pasji powyżej 30 roku życia. Moje sposoby są proste:

  1. Szkól
  2. Wymagaj
  3. Motywuj i wspieraj
  4. Nagradzaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SŁAWOMIR SOCHAJ (REDAKTOR PORTALU WINICJATYWA I MAGAZYNU FERMENT)

W odpowiedzi na pytanie o to, jak zatrzymać przy sobie kelnerów, wymienia cztery obszary, w których powinniśmy aktywnie działać w relacji kelner-pracodawca:

  1. Zapewniać szkolenia, jakich nie znajdzie u konkurencji
  2. Wynagradzać adekwatnie do umiejętności i doświadczenia
  3. Przekazywać część obowiązków menedżerskich
  4. Jeśli jest to restauracja bez sommeliera – zaoferować możliwość rozwoju w tym kierunku, włącznie ze szkoleniami i udziałem w zarządzaniu kartą win

Ich uzupełnienie stanowi motywacja. Według Sochaja należy ją oprzeć o następujące filary:

  1. Przekazać część obowiązków menedżerskich
  2. Traktować serio i słuchać
  3. Pozwolić wprowadzać pomysły optymalizacji funkcjonowania restauracji w aspektach, na którym najlepiej znają się dane osoby
  4. Potraktować kelnerki i kelnerów jako jedną z twarzy w restauracji (w social media i mediach)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYLWESTER SZYMCZAK (SZEF SERWISU, SOMMELIER, PRZYSTAŃ I MARINA) jest praktykiem w zawodzie kelnera od kilkunastu lat. Wrócił właśnie do Polski z Wielkiej Brytanii i jego misją jest przywrócenie rangi zawodu kelnera oraz stworzenie odpowiedniego środowiska, które spowodują, że ta ścieżka kariery będzie świadomie i chętnie wybierana przez wielu pracowników. O jakie wartości chce opierać swoją pracę i jak, jego zdaniem, można zatrzymać kelnera w restauracji? Szymczak postuluje, aby:

  1. Wytworzyć poczucie przynależności do grupy, to zapewnieni pracownikowi komfort i bezpieczeństwo
  2. Pozwolić wykazać się odpowiedzialnością, to da mu informacje o naszym zaufaniu.
  3. Być mentorem i inspirować
  4. Zawrzeć umowę lojalnościową

Natomiast to, co jego zdaniem podnosi motywację pracownika, to:

  1. Prestiż miejsca – będzie on motywował do rozpoczęcia u nas pracy oraz do tego, by dawać z siebie wszystko każdego dnia
  2. Możliwość rozwoju – stworzenie środowiska prorozwojowego zaowocuje większym zaangażowaniem każdego dnia
  3. Władza i poczucie sprawstwa – powierzenie pracownikowi zadań, w których może sam podejmować decyzje i być kreatywnym, pozwoli wywindować go na poziom niekończącego się entuzjazmu
  4. Pieniądze – zarobki zapewniające zaspokojenie ekonomicznych potrzeb życiowych sprawią, iż każdego dnia pracownicy będą gotowi by stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNA ZIELIŃSKA (SUPERVISOR I SOMMELIERKA, ZAMEK TOPACZ) z Zamkiem Topacz związana jest od lat, tu rozwija się i ma za sobą długą ścieżkę kariery, jej zdaniem: wobec zmotywowanego pracownika pracodawca nie będzie musiał stosować specjalnych zabiegów, by zatrzymać go przy sobie. Aby motywować, a tym samym zatrzymać pracowników pracodawca powinien:

  1. Wykazać zainteresowanie problemami, z którymi boryka się pracownik
  2. Pomagać w ich rozwiązaniu
  3. Udzielać pochwał – wyrazy uznania mogą być wyrażane w różny sposób: vouchery upominkowe, premie, oficjalne mailowe podziękowania. Przy mniejszych gratyfikacjach pracownika wystarczą po prostu słowa wsparcia i podziwu.
  4. Być w relacji z pracownikiem – kiedy pracodawca pozna swojego pracownika, a dokładnie pozna jego potrzeby zawodowe może wprzód wybiec z propozycją szkolenia, wyjazdu służbowego, bądź nowego stanowiska.
  5. Postawić na jego rozwój – Dawać mu nowe coraz trudniejsze cele do realizacji aby mógł się sprawdzać, proponować nowe stanowiska które będą kolejnym wyzwaniem dla pracownika, inwestować w niego za pomocą szkoleń, kursów zakończonych certyfikatami, wyjazdów do innych topowych restauracji w Polsce czy zagranicą.
  6. Pozwolić mu na podejmowanie decyzji – małe – codzienne, ale również te ważne dla rozwoju firmy.

 

KATARZYNA PORADA (RESTAURATORKA, KOFEINA 2.0) określa samą siebie „gastronomicznym samoukiem”. Po 9 latach budowania doświadczenia w branży bez problemu podaje konkretne, sprawdzone wskazówki do 2 kluczowych pytań.

Co zatrzyma dobrego kelnera ?

– zaangażowany, pozytywnie nastawiony, odważny lider, z pasją i kompetencjami

– jasne zasady obowiązujące w miejscu pracy i dobra komunikacja

– dyscyplina i dobra atmosfera zarazem

– marka firmy, prestiż miejsca pracy

 

Jak motywować kelnerów ?

– słuchaj, aby wiedzieć jaki cel ma Twój pracownik i jakie są jego oczekiwania; wtedy będziesz wiedzieć co go motywuje

– inwestuj swój czas i zasoby w pracowników

– doceniaj wysiłek i starania, podziękuj, pochwal, wspieraj

– deleguj zadania i daj się wykazać 

 

Jak wygląda nowa generacja kelnerów na rynku? Jakie są najlepsze praktyki budowania mocnego i stabilnego zespołu? Więcej w tym temacie dowiecie się podczas debaty na konferencji we Wrocławiu już 29.10.2018. Zapraszamy!

Translate »